måndag 1 oktober 2012

Lidingöloppet 2012

Ja hur gick etapp 3, Lidingöloppet? Min gren. 2.15 skulle tas.
Dagen började bra, gick upp vid 9 tiden. Tog en kycklingsallad och yougurt till frulle/lunch. Laddade på med enervits energitabletter. Köpte deras paket då de hade väldigt bra langning av energigeler och antikramp tabletter längs loppet. Tog även Gainomax energy bar 10 min innan start!
Kände mig riktigt fräsch när jag tog cykeln från gärdet över bron till Lidingö. Allt i tid och ingen stress. Kom till starten 15 min innan startskottet.

Startnummret

Startade i grupp 2. "Elit motionär" Skulle säga att ca 50 låg före mig i starten och jag löpte på i mitt tempo. Checkade varje km och ville springa på dryga 4.25/km. Det gick fortare men det kändes ändå som ett lugnt tempo. Det var inte krävande. Km efter km gick, 10 km kom. Sprang första milen på 42:48. Alla krafter fanns kvar kändes hur skönt som helst och löpare efter löpare sprang jag om från startled 1. Försökte hålla ett lugnare tempo för jag visste att det är lätt att gå in i väggen mellan 20-30 km. 15km kom och jag fortsatte i mitt tempo. Runt 18 km, känner jag en liten förvarning till kramp i höger vad. Jag känner bara fan. Det som har gått så bra hittills har hur mycket ork som helst kvar men börjar det krampa lite så kan det bli värre, mycket värre. Försöker kompensera och springa lite långsammare och med lite kortare steg. Det går bra förbi grönsta vid 21km på 1:30:39! Har fortfarande chans på 2.15! Jag känner att det kan gå men nu har krampen börjat komma lite oftare och det är 9km kvar! Efter 22km small det till i höger baksida lår. Sendrag x10 + krampanfall x100. Stannar någon minut och försöker stretcha ut. Funkar bra och jag kan löpa ett tag till. Men krampanfallen kommer och går. Sista 7 km blev rent utsagt ett helvete. Fan samma misstag som första gången jag sprang LL. Men nu kom det bara 8km innan mål. Efter att stannat en gång hos en sjukgymnast som gav skön massage blev det lite bättre. Gick uppför abborbacken, Efter backen står Sara, Pappa och brorsan och hejar på. Tack! Det gav en kick! Kämpar in lunk/haltandes i mål på tiden 2.27.04 mycket besviken.  Men nu med distans till loppet så tycker jag att tiden är bra med tanke på krampen. Hade en mycket bra tid på gång. Nästa år är det 2.15 på riktigt som ska klaras! 
Analys av loppet:
Sprang för fort från början. Men tror inte felet ligger här ändå! För tempot är inte jobbigt.
För lite Mängdträning är boven. Måste få in längre pass! 2-3h pass. Långsam jogg!



Nästa Vasaloppet! Sen är klassikern hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar